Vorige week kreeg ik een spoedoproep uit de Akkers. Reijer stond tot zijn enkels in het water in zijn badkamer, drie golden retrievers gewassen voor de herfstvakantie, en nu kwam het water uit alle afvoeren terug. “Ik dacht dat ik ze goed had geborsteld,” zei hij geïrriteerd tegen zichzelf. Binnen twintig minuten stond ik bij hem voor de deur. Dit soort noodgevallen zie ik in Spijkenisse wekelijks, vooral in oktober wanneer iedereen zijn huisdier nog even snel wil wassen voordat de echte kou begint.
Want laten we eerlijk zijn: als je huisdieren hebt in Spijkenisse, krijg je vroeg of laat te maken met afvoer verstopt door huisdieren Spijkenisse problemen. De combinatie van onze lokale bodemgesteldheid, het gemengde rioolstelsel en de typische Nederlandse liefde voor honden en katten zorgt voor een perfecte storm in je afvoerleidingen.
Waarom Spijkenisse extra gevoelig is voor huisdierhaar verstoppingen
Spijkenisse heeft een unieke situatie die huisdiereigenaren waarschijnlijk niet direct linken aan verstoppingen. Onze ligging op Voorne-Putten betekent dat we te maken hebben met kleigrond en een relatief hoog grondwaterpeil. Dit zorgt voor extra druk op de riolering, waardoor kleine verstoppingen sneller escaleren tot grote problemen.
Volgens mij speelt ook de bouwperiode van veel wijken een rol. In Gildenwijk en de Elementen zijn veel woningen gebouwd tussen 1979 en 1982, met koperen leidingen die inmiddels 40+ jaar oud zijn. Die koperen binnenkant wordt ruwer door kalkafzetting uit ons relatief harde water, en daar haken huisdierharen zich makkelijker aan vast dan in gladde PVC leidingen.
In Vriesland zie ik een ander patroon. Daar zijn de leidingtrajecten vaak korter door de kleinschalige opzet uit die tijd, maar juist die vele bochten en aansluitingen vormen probleempunten waar haren zich ophopen. En dan heb je nog de Maaswijk, waar modernisering vanaf 2000 een mix heeft gecreëerd van oude en nieuwe leidingen, niet altijd even goed op elkaar aangesloten.
Het probleem begint kleiner dan je denkt
Trouwens, de meeste mensen onderschatten hoeveel haar een gemiddelde hond of kat verliest. Een langharige hond zoals een labrador kan dagelijks honderden haren verliezen, vooral tijdens de rui in voor- en najaar. Die haren spoelen niet zomaar weg, ze hebben een schubbenstructuur die ervoor zorgt dat ze zich aan elkaar en aan de buiswand vasthaken.
Wat ik in mijn werk dagelijks zie: het begint met een paar haren die blijven hangen in de sifon onder je douche of wasbak. Daar komt zeepresten bij, misschien wat modder van die lekkere wandeling door de Bernisse, en voor je het weet heb je een compacte prop die het water tegenhoudt. In het begin merk je alleen dat het water wat langzamer wegloopt. Maar dan…
Dan kom je op een dinsdagochtend thuis van je werk in Rotterdam, wil je snel douchen, en staat het water tot je enkels. Of erger: je wast je hond in de bijkeuken en het water loopt terug de keuken in. Dat zijn de momenten waarop mensen mij bellen, vaak in paniek. Bel direct voor 24/7 spoedhulp: 085 019 49 30
Seizoensgebonden problemen in Spijkenisse
Oktober is traditioneel een drukke maand voor mij. De herfst brengt niet alleen bladeren in de buitenriolering, maar ook een golf van huisdierwasproblemen. Mensen willen hun hond nog even wassen voordat het echt koud wordt, en tegelijk zijn veel dieren hun zomervacht aan het verliezen. Die combinatie is funest voor je afvoer.
In de winter krijg ik andere problemen. Dan spoelen mensen hun hond binnen af na een modderige wandeling door het Heulpark of langs de Bernisse. Koude handen, haast om weer binnen te zijn, en voor je het weet gaat alle modder én haar gewoon de afvoer in. Bij temperaturen onder nul kan vet in de leidingen ook gaan stollen, wat samen met haren een beton-achtige massa vormt.
De lente is ruitijd bij uitstek. Maart tot mei zijn mijn drukste maanden, sommige weken rijd ik wel tien spoedoproepen per dag voor haar-gerelateerde verstoppingen. En dan is er nog de zomer, wanneer mensen hun huisdier vaker wassen vanwege de warmte en vakantievoorbereidingen.
Wijk-specifieke problemen die ik tegenkom
In het Centrum van Spijkenisse werk ik vaak in oudere appartementen met gedeelde leidingen. Daar zie ik dat een verstopping bij de ene bewoner problemen veroorzaakt bij de buren beneden. Vorige maand nog: iemand op de derde verdieping waste zijn herdershond, en de bewoner op de tweede kreeg water door het plafond. Die gedeelde leidingsystemen zijn extra gevoelig.
De Akkers heeft veel gezinnen met meerdere huisdieren, ik kom daar regelmatig bij mensen met twee of drie honden. Die cumulatieve haarproductie is enorm. Jantine uit de Akkers vertelde me dat ze dacht dat haar filter voldoende was, totdat ze op een zaterdagavond water uit haar toilet omhoog zag borrelen. Blijkt dat al die haren zich hadden opgehoopt in de hoofdleiding naar de straat.
In Gildenwijk zie ik vaak problemen bij rijtjeshuizen uit de jaren ’80. Die hebben vaak een gezamenlijke aansluiting voor twee of drie woningen, en als de ene buur zijn hond regelmatig wast zonder filter, krijgt de andere buur de rekening. Lastige gesprekken soms, maar met een camera-inspectie kan ik precies laten zien waar het probleem zit.
Wat ik in mijn werk dagelijks tegenkom
Als ik met mijn camera door een afvoerleiding ga bij een huisdiereigenaar, zie ik meestal hetzelfde patroon. Eerst een dun laagje haren tegen de buiswand, als een soort behang. Daar plakt zeepschuim aan vast, en vet uit het afvalwater. Langzaam groeit die laag aan tot een dikke prop die steeds meer ruimte inneemt.
Bij langharige honden zoals golden retrievers of Siberische huskies zie ik vaak dat de haren zich verweven tot een soort vilt. Die massa is zo compact dat zelfs kokend water er niet doorheen komt. Bij kortharige rassen zoals staffords of jack russells zijn het eerder losse haren die zich opstapelen, maar die kunnen net zo hardnekkig zijn.
Kattenhaar is eigenlijk nog vervelender. Die haren zijn fijner en glippen door de meeste filters heen. En omdat katten zichzelf wassen, komt er ook nog eens speeksel bij dat als een soort lijm werkt. Ik heb eens een verstopping gezien bij iemand met vijf Perzische katten, dat was een prop van wel 40 centimeter lang in de hoofdafvoer.
Moderne technieken die ik inzet
Mijn eerste stap is altijd een camera-inspectie. Die flexibele camera van 20 meter lang geeft me een helder beeld van wat er aan de hand is. Ik kan precies zien waar de verstopping zit, hoe ernstig het is, en of er onderliggende problemen zijn zoals scheuren of wortelingroei. Dat vooronderzoek is bij ons gratis, ik vind het belangrijk dat je weet wat je krijgt voordat we beginnen.
Voor de meeste haar-verstoppingen gebruik ik een professionele ontstoppingsveer. Dat is een flexibele stalen kabel met een speciale kop die roteert en zich door de verstopping heen werkt. Die veer is veel krachtiger dan wat je bij de Praxis koopt, we praten over industriële kwaliteit die door de hardste proppen heen kan.
Bij hardnekkige gevallen pak ik de hogedrukreiniger erbij. Water met 180 bar druk, met speciale sproeiers die ook achteruit spuiten om de wanden schoon te maken. Die techniek gebruik ik vooral in Vriesland en Maaswijk, waar de oudere leidingen vaak een flinke aanslag hebben van kalk en aangekoekt vuil. Binnen 30 minuten op locatie in heel Spijkenisse: 085 019 49 30
Preventie: wat werkt en wat niet
Volgens mij is preventie 80% van de oplossing. En dat begint met borstel je huisdier grondig voordat je het wast. Doe dat buiten of in de schuur, niet boven de afvoer. Een goede borstelbeurt haalt al het losse haar eruit dat anders je leidingen in zou gaan.
Investeer in een degelijke haarfilter. Let op: niet die flutdingen van de Action. Je hebt filters nodig met hele fijne gaatjes, of beter nog: een dubbele laag. Ik raad vaak de roestvrij stalen filters aan die je bij de vakzaak koopt. Die kosten misschien 15-20 euro, maar ze gaan jaren mee en vangen echt alles op.
Een trucje dat ik van een collega uit Hellevoetsluis leerde: leg een oude panty over de afvoer als extra filter. Werkt verrassend goed voor fijn onderhaar. Of gebruik een babydoekje, die zijn stevig genoeg en vangen ook de kleinste haartjes. Gooi ze daarna gewoon weg, niet door de wc spoelen.
Spoel wekelijks met heet water. Echt kokend water uit de waterkoker, niet lauw kraanwater. Dat lost zeepschuim op voordat het een kleeflaag kan vormen. En eens per maand een halve bak soda gevolgd door azijn, laat het 30 minuten bruisen en spoel na met heet water. Die combinatie breekt organisch materiaal af zonder je leidingen aan te tasten.
Waarom chemische ontstoppers vaak averechts werken
Ik krijg regelmatig telefoontjes van mensen die eerst zelf met ontstopper uit de supermarkt aan de slag zijn gegaan. Meestal maken die middelen het probleem erger. Die agressieve chemicaliën kunnen vet oplossen, maar haar? Daar doen ze weinig tegen. En ondertussen vreten ze wel je leidingen aan, vooral die oudere koperen buizen in Gildenwijk.
Wat gebeurt er eigenlijk? Die ontstopper lost het vet op, maar de haren blijven zitten. Nu heb je een prop van puur haar zonder de ‘smeermiddelen’ ertussen. Die massa wordt compacter en moeilijker te verwijderen. Plus, als het niet werkt en je belt mij, moet ik extra voorzichtig zijn met die agressieve chemicaliën in de leiding.
Tussen haakjes, die biologische ontstoppers met enzymen werken iets beter voor haar, maar ook die hebben tijd nodig, we praten over dagen, niet uren. En tegen een bestaande verstopping zijn ze vaak kansloos. Die enzymen zijn meer geschikt voor preventief onderhoud dan voor acute problemen.
Wanneer je me moet bellen
Er zijn duidelijke signalen dat het tijd is voor professionele hulp. Als water in meerdere afvoeren tegelijk langzaam wegloopt, douche, wasbak en gootsteen, dan zit de verstopping dieper in het systeem. Dat los je niet op met een ontstoppingsveer uit de bouwmarkt.
Borrelende geluiden uit je afvoer zijn ook een alarmsignaal. Dat betekent dat er lucht vastzit achter een verstopping, en die lucht zoekt een uitweg. Als je ook nog eens stankoverlast hebt, is er waarschijnlijk een flinke ophoping van organisch materiaal. 24/7 bereikbaar voor spoedgevallen: 085 019 49 30
Terugkomende verstoppingen zijn misschien wel het belangrijkste signaal. Als je elke paar weken moet ontstoppen, is er een structureel probleem. Misschien zijn de leidingen beschadigd, of zit er wortelingroei vanuit die oude bomen langs de Bernisse. Of de afvoer helt niet goed, waardoor vuil blijft liggen. Daar kom je alleen achter met een camera-inspectie.
Wat een spoedoproep bij mij inhoudt
Als je belt met een acute verstopping, ben ik er binnen 30 minuten. Dat is geen marketingpraat, in Spijkenisse kan ik vanuit mijn standplaats elke wijk snel bereiken. De A15 en de metrolijn maken dat ik ook in de spits goed doorkom.
Ik kom altijd met alle apparatuur: camera, ontstoppingsveer, hogedrukreiniger en een complete set gereedschap. Geen gedoe met “ik moet even terug naar de werkplaats voor ander materiaal”. Alles zit in mijn bus, dus we kunnen direct aan de slag.
Voor ik begin, geef ik je een vast tarief. Geen verrassingen achteraf. Een standaard ontstopping zit meestal tussen de 95 en 135 euro, inclusief camera-inspectie en garantie. Complexere klussen kunnen oplopen, maar dat bespreek ik altijd vooraf. En geen voorrijkosten, die zijn bij de prijs inbegrepen.
Praktijkverhaal: drie honden in de Akkers
Terug naar Reijer uit de Akkers. Die zaterdagmiddag stond zijn hele benedenverdieping blank. Hij had zijn drie golden retrievers gewassen in de bijkeuken, zoals hij elke maand deed voor ze naar het bos gingen. Maar deze keer liep het water niet weg. Sterker nog, het kwam terug via de doucheafvoer in de badkamer.
Toen ik aankwam, zag ik direct wat het probleem was. Zijn huis uit begin jaren ’80 had koperen leidingen met een gezamenlijke aansluiting naar de straat. Die aansluiting was volledig dichtgeslibd met een combinatie van haren, zand en zeepresten. De camera liet een prop zien van minstens 50 centimeter lang.
Met de hogedrukreiniger heb ik eerst de hoofdverstopping weggewerkt. Daarna de hele leiding doorgespoeld om alle resten te verwijderen. Het water dat eruit kwam was zwart van het vuil, jaren aan ophoping. Totale tijd: 45 minuten. Reijer was opgelucht, maar ik gaf hem ook een lijst met preventietips en de adressen van goede filters.
Drie maanden later belde hij me weer, niet voor een verstopping, maar om te vertellen dat hij sindsdien geen enkel probleem meer had gehad. Hij borstelde nu zijn honden buiten, gebruikte filters in alle afvoeren, en spoelde wekelijks met heet water. Dat zijn de telefoontjes waar ik blij van word.
Specifieke tips voor verschillende huisdieren
Langharige honden zoals golden retrievers, Australische herders of Siberische huskies vereisen extra aandacht. Die beesten verliezen enorme hoeveelheden onderhaar, vooral tijdens de rui. Borstel ze dagelijks tijdens die periodes, en gebruik een speciale ondervachtborstel. Was ze bij voorkeur buiten met een tuinslang, of in een hondenwasplaats.
Kortharige rassen zoals staffords, jack russells of labradors lijken minder problematisch, maar onderschat ze niet. Hun korte, stugge haren stapelen zich op tot compacte massa’s die lastig te verwijderen zijn. Die haren glippen ook makkelijk door grove filters, dus je hebt echt fijnmazige filters nodig.
Katten zijn een apart verhaal. Die was je niet vaak, maar ze verliezen wel constant haar door hun zelfreinigende gedrag. Als je meerdere katten hebt, controleer dan wekelijks je filters. En let op met langhaar rassen zoals Perzen of Maine Coons, die kunnen net zoveel overlast geven als een hond.
Onderhoudsprogramma dat ik aanraad
Voor huisdiereigenaren in Spijkenisse adviseer ik een vast onderhoudsritme. Wekelijks: filters controleren en legen, heet water door alle afvoeren. Dat kost je vijf minuten en voorkomt de meeste problemen.
Maandelijks: grondige reiniging met soda en azijn, borstel je filters schoon met een oude tandenborstel. Check ook of er geen haren om de filterrand heen zijn geglipt. En spoel je buitenafvoeren door, die vergeet iedereen, maar daar spoelt ook vuil naartoe.
Twee keer per jaar, bij de grote rui in voor- en najaar, raad ik een professionele inspectie aan. Wij kunnen met de camera precies zien of er zich problemen aan het vormen zijn, en die kunnen we dan direct verhelpen voordat het escaleert. Dat kost je 75 euro, maar bespaart je waarschijnlijk een spoedoproep van 150 euro. Plan je halfjaarlijkse inspectie: 085 019 49 30
Modernisering en duurzame oplossingen
In wijken zoals Maaswijk, waar vanaf 2000 geleidelijk is gemoderniseerd, zie ik interessante ontwikkelingen. Sommige mensen kiezen bij renovatie voor bredere afvoerleidingen, 50mm in plaats van 40mm. Die paar millimeter extra maken echt verschil voor de doorstroming.
Een andere trend is het installeren van een pre-filter systeem in de kruipruimte of kelder. Dat is een grotere filterunit waar alle afvoeren doorheen lopen. Die kun je eens per maand legen, en hij vangt echt alles op. Kost wel een investering van 300-500 euro, maar voor mensen met meerdere huisdieren is het de moeite waard.
Volgens mij gaan we de komende jaren meer zien van slimme monitoring systemen. Sensoren die de doorstroming meten en je waarschuwen via je telefoon als er problemen dreigen. Die technologie bestaat al, maar is nog relatief duur. Ik verwacht dat het binnen vijf jaar standaard wordt in nieuwbouw.
Kosten en garanties
Laten we eerlijk zijn over de kosten. Een standaard ontstopping bij mij kost tussen de 95 en 135 euro, afhankelijk van de complexiteit en tijdstip. Spoedoproepen ‘s avonds of in het weekend kosten iets meer, rond de 150 euro. Maar je weet vooraf wat je betaalt, geen verrassingen.
Complexere klussen waarbij we de hogedrukreiniger langdurig moeten inzetten, of waarbij er leidingschade is, kunnen oplopen tot 300-400 euro. Maar dat zie je tijdens de camera-inspectie, en dan bespreken we eerst de opties en kosten.
Ik geef altijd drie maanden garantie op ontstoppingen. Als binnen die periode dezelfde verstopping terugkomt, kom ik gratis terug. Dat gebeurt zelden als mensen mijn preventietips opvolgen, maar die garantie geeft je zekerheid. En het motiveert mij om het meteen goed te doen. Vast tarief vooraf, geen verrassingen: 085 019 49 30
Veelgemaakte fouten die ik tegenkom
De grootste fout? Wachten met bellen. Mensen proberen eerst zelf van alles, waardoor het probleem erger wordt. Ik snap het, niemand belt graag een specialist voor iets dat je misschien zelf kunt oplossen. Maar bij haar-verstoppingen werkt dat zelden.
Een andere fout is het gebruik van te grove filters. Die dingen van de Action met gaten van 5mm? Die laten bijna alle huisdierhaar gewoon door. Je hebt filters nodig met gaatjes van maximaal 1-2mm, of die dubbele laag filters die ook fijn haar tegenhouden.
En dan zijn er mensen die hun hond wassen met mensenshampoo of goedkope producten. Die schuimen vaak enorm en laten meer residu achter in je leidingen. Gebruik shampoo die speciaal voor huisdieren is gemaakt, die zijn minder agressief en spoelen beter weg.
Seizoensgebonden advies voor oktober
Nu we in oktober zitten, is het belangrijk om je voor te bereiden op de winter. De komende weken gaan veel honden hun zomervacht verliezen en hun wintervacht aanzetten. Dat betekent extra haarverlies, vaak het dubbele van normaal.
Borstel je hond dagelijks, ook al doe je dat normaal maar wekelijks. Die paar minuten extra per dag schelen je mogelijk een spoedoproep in november. En check je filters vaker, niet wekelijks maar om de paar dagen.
De herfstbladeren zorgen ook voor extra druk op het buitenriool. Als die verstopt raakt, kan water terugstromen naar je huis. Houd dus je buitenputjes schoon, en check of het water daar goed wegloopt na een flinke regenbui.
Mijn persoonlijke aanpak
Als je me belt, krijg je mij persoonlijk aan de telefoon, geen callcenter. Ik vind het belangrijk om direct te horen wat het probleem is, zodat ik de juiste apparatuur meeneem. En soms kan ik al telefonisch tips geven die je misschien zelf kunnen helpen.
Ik werk 24/7, ook op feestdagen. Verstoppingen kennen geen kantooruren, en een overlopende afvoer om 11 uur ‘s avonds is net zo urgent als om 11 uur ‘s ochtends. Misschien zelfs urgenter, want dan kun je niet even naar de buren.
Na elke klus neem ik de tijd om uit te leggen wat ik heb gevonden en hoe je het in de toekomst kunt voorkomen. Ik laat de camera-beelden zien, zodat je precies ziet wat het probleem was. Die transparantie vind ik belangrijk, je betaalt voor mijn dienst, dus je mag weten wat ik doe. Direct persoonlijk contact: 085 019 49 30
Vooruitblik: trends in ontstopping
De sector verandert snel. Camera’s worden steeds geavanceerder, sommige kunnen zelfs metingen doen aan de leidingwand om zwakke plekken te detecteren. Dat helpt om preventief te werken, voordat er scheuren ontstaan.
Biologische ontstoppingsmiddelen worden beter. Die enzymen die specifiek haar afbreken worden effectiever, en je kunt ze veilig gebruiken voor preventief onderhoud. Ik verwacht dat die over een paar jaar de chemische ontstoppers volledig vervangen.
En dan die slimme monitoring systemen die ik al noemde. Stel je voor: je krijgt een melding op je telefoon dat de doorstroming in je badkamerafvoer afneemt. Dan kun je direct actie ondernemen met een grondige spoeling, voordat er een verstopping ontstaat. Dat is de toekomst.
Als huisdiereigenaar in Spijkenisse heb je te maken met unieke omstandigheden: ons gemengde rioolstelsel, de oudere leidingen in veel wijken, en het relatief harde water. Maar met de juiste preventie en tijdig onderhoud hoef je geen last te hebben van verstoppingen. En als het toch misgaat? Dan ben ik er, 24/7, met alle apparatuur en ervaring om het snel en definitief op te lossen. Want je huisdier hoort bij het gezin, en daar moet je afvoersysteem tegen bestand zijn.


























